20 Temmuz 2009 Pazartesi

İki Dirhem Bir Çekirdek...

"KEÇIBOYNUZUNUN Yunanca adı keration, ingilizcede carob, arapçada ise kırrat. Keçiboynuzu tohumu yüzyıllar boyunca elmas ölçmek icin kullanılmış. Elmaslar keçiboynuzu tohumu ile tartılarak satılmış. Bu yüzden keçiboynuzu kırat ya da karat denilen ölçüye adını vermiş. Prof.Dr. Aydın Akkaya şöyle yazıyor: "Keçiboynuzu çekirdeği doğada ağırlığı değişmeyen tek tohumdur... Bütün tohumlu bitkilerden yalnız keçiboynuzu uzun süre suda bekletildikten sonra filiz verebilir. Bu hem çok kuruduğu ve meyvesinden çıktıktan sonra son ve sabit ağırlığını aldığı için hem de içine su alma olasılığının çok az ve çok uzun zamana bağlı olduğu içindir. Bu nedenle Araplar, Selçuklular ve Osmanlı döneminde ağırlık ölçüsü olarak kullanılmıştır... Dört tanesi bir dirhem eder. Dirhem değişmekle birlikte 3 gr. ağırlığı temsil etmektedir... Satıcı iki dirhemlik bir şey satarken (8 çekirdek) lütfedip 1 çekirdek fazladan eklerse bu, malı alan kişinin itibarını gösterir. Olağandan fazla giyinen, süslenen vb. kişilere de "Iki dirhem bir çekirdek" denmesi bundan kaynaklanmaktadir."

4 yorum:

Hayal Arkadaşlarım dedi ki...

Çok hoşuma gitti bu yazı.

Bu tarz deyimlerin nereden çıktığını bilip söylemek çok hoş. Sevgiler.

öz dedi ki...

Türkçemizi konuşurken atasözleri ve deyimlerle süslemeyi çok severim. Anlamlarını araştırmayı da bu yüzden seviyorum sanırım... Sevgiler...

hepsusluydum dedi ki...

Sevgili Öz iyi ki beni ziyaret etmişsin, yoksa bu değerli bilgiyi kaçıracaktım.Gerçekten 'karat ne demek '' hep merak ederdim ama araştırmayı da es geçmiştim.Paylaşımın için sağol.Yorumun ve beğenin için de ayrıca teşekkür ederim.Sevgilerimle Zehr@

Semos dedi ki...

"Eczaci oldugu nasil da belli"