30 Ekim 2015 Cuma

Okuma Gözlüğüm

Bundan 2 yıl evvel yakın gözlüğü kullanmaya başladım. Aslında sıkıntım daha eski, ama bunun yaşlanmayla ilgili bir durum olduğunu içten içe bildiğim için sanırım, direndim. Yaklaşık iki yıl kadar "ben okuyamıyorum artık, gözlerim çok ağrıyor" diye diye dolandım. Sonra bir gün okuma mesafemin ne kadar arttığına dikkat edince jetonum düştü. Artık kaçış yoktu. Çok sevdiğim kitaplarıma dönmenin yolu gözlükten geçiyordu.
Şimdi alıştım sayılır. Yolculuğa çıkacaksam, çantama ilk attığım şeylerden biri kitabımdır. Genelde son yanıma aldığım şey ise gözlüğüm, bazen son anda hatırlayıp kapıdan dönüyorum.
 
"Bir sıkıntınız olduğunda, bunun sadece size mahsus bir şey olduğunu düşünmeyin" derler. Yani, hemen herkes aynı sıkıntıları yaşıyor aslında. O yüzden "Bu sadece benim problemim değil, elbet" deyip, Dozaj dergimize bir yazı yazmıştım bu konuyla ilgili.
 
Bakalım, beğenecek misiniz?
 

Eyvah, okuma gözlüğü takıyorum
 
İlk önce gözlerimiz yaşlanıyor. 40 yaşı aştıktan sonra birçok insan, hayatında hiç gözlük takmamış olsa bile, okuma gözlüğü kullanmaya başlıyor.
 
Presbiyopi yani yakın görme bozukluğu, 40 yaşından sonra ortaya çıkan bir durumdur. Yaşla birlikte göz merceği uyum yapma yeteneğini yavaş yavaş kaybeder ve insanların çoğu belli bir yaştan sonra okumak veya yakın iş yapabilmek için gözlük kullanmak zorunda kalırlar.  Presbiyopi, Yunancada "yaşlanan göz" anlamına gelmektedir. Yaşa bağlı bir durum olduğundan, herkeste görülmektedir. Yani hepimiz er ya da geç bir okuma gözlüğü kullanıyoruz veya kullanacağız.
 
Göz bozukluğu olmayan, yani, gözleri “sıfır” olan insanlar, 40 yaşından sonra yavaş yavaş, özellikle, küçük yazıları okumakta zorluk çekmeye başlarlar ve gözlük gereksinimi ortaya çıkar. Her insan aynı yaşta, aynı derecede yaşlanmadığından kişiden kişiye farklılık ortaya çıkabilir. Hipermetrop olan kişiler daha erken yaşta okuma gözlüğüne ihtiyaç duyarlar.
Miyop olanlarsa, uzak için gözlük kullanırlar. Zaten yakını gördükleri için presbiyopi yaşına geldiklerinde gözlüklerini çıkarıp okurlar. Bu, onlarda presbiyopi olmadığı anlamına gelmez.
Bazı insanların göz numaraları doğuştan farklılık gösterir. Bir gözleri “sıfır” diğer gözleri ise değişik derecelerde miyoptur. Bir gözleri uzağı diğeriyse yakını daha iyi görür. Doğuştan bu durumda olduklarından, her yaşta hiç gözlük kullanmadan hem yakını hem de uzağı görürler ve hiç rahatsızlık hissetmezler.
 
Presbiyopi – Yakın Görme Bozukluğu nasıl tedavi edilir?
 
En basit çözüm okuma gözlüğüdür. İnsanların çoğu gözlük kullanmayı tercih ederler. Göz bozukluğu olanlar yani uzak için gözlük kullananlar ya iki gözlük ya da  yakın ve uzak gösteren multifokal gözlükler kullanırlar. Diğer bir çözüm ise, özel presbiyopi kontakt lensleri kullanmaktır. Özellikle, zaten kontak lens kullanan kişiler, yakını da gösteren özel lensleri rahatlıkla kullanırlar. Presbiyobi tedavisinde, çeşitli operasyonlar da yapılmaktadır.
 
Hastalara hangi tedavinin en uygun olduğuyla ilgili, uzman doktorları yardımcı olacaklardır.
 

Hiç yorum yok: